Ieder zomerseizoen wordt de prachtige streek ten zuidwesten van Breda bezocht door vele duizenden toeristen. Sinds jaar en dag weten zij de weg te vinden naar de bossen, dorpen en steden in het grensgebied met België, waar zoveel schoonheid en rust te vinden zijn.
De kerken in de streek, samenwerkend in de stichting Kerk & Toerisme vinden dat je gasten nog iets meer moet bieden. Zij zorgen ervoor dat er in de zomermaanden op een aantal campings in de regio pastoraal werkers aanwezig zijn.

Namens de kerken bieden de pastoraal werkers een luisterend oor aan iedereen. Soms voor zomaar een praatje bij een kop koffie, soms ook voor een diepgaand gesprek over wat mensen bezighoudt. De een doet dat in de kantine en de ander over de heg bij tent of caravan. Soms wordt er gewandeld of een campingactiviteit bezocht om contacten te leggen. Het specifieke van dit toeristenpastoraat is dat het niet specifiek is. Het is niet afgestemd op mensen met een bepaalde achtergrond en evenmin op een bepaald type vragen of behoeften van die mensen.