H. Antonius Abt

chaam-rkk

De huidige kerk heeft zijn oorsprong in het bouwwerk van 1926. Het werd na forse oorlogsschade in 1948 herbouwd en vergroot.

Bezienswaardigheden in de kerk zijn de gebrandschilderde ramen van Charles Eijck, de preekstoel van Belgische beeldhouwer H. Peters Ditvoort, de geschilderde kruisweg, afkomstig uit het begijnhof van Turnhout en de diverse houten beelden van de H. Antonius Abt, patroonheilige van de parochie.

chaam-prot

Ledevaertkerk (protestants)

De maten van deze oude, van handgemaakte stenen gebouwde kerk waren oorspronkelijk veel groter dan nu.

Toren en schip werden echter zwaar beschadigd in de oorlog en niet meer opgebouwd.

De huidige kerk bestaat uit het koor en het transept die waarschijnlijk in de jaren 1460/1470 zijn gebouwd.

Het orgel is gebouwd door Van Hirtum (1815) en Van Druten (1895).

Bezienswaardig zijn verder o.a. de oude luidklok uit 1392, de preekstoel uit de 17e eeuw (met zandloper), de lezenaar en de doopvont.