molenschot

H. Annakerk en H. Annakapel

De kerk is in 1887 ingezegend. In 1942 is de toren vervangenen ingekort. De klokken zijn van 1948 (de oude waren gevorderd door de bezetter). In 1954 werden twee zijbeuken aangebouwd, eind 2008 begon een ingrijpende restauratie,waarna de kerk opnieuw ingezegd werd (2011). Het interieur is zeer de moeite waard.

De heilige Annakapel staat sinds eeuwen in het centrumvan Molenschot als ‘het enige gave monument van de streek’. De oorsprong zou teruggaan tot de negende eeuw. De oudste patrones is Maria. Sinds 1844 is de kapel gewijd aan de Heilige Moeder Anna. Het is tot de dag van vandaag een bedevaartsoord. De bekendste gevraagde gunst blijktuit de spreuk: “Naar Molenschot gaat ieder Anneke om een manneke en ieder manneke om een Anneke.”